Friday 22 February 2008

Незручності Британії (частина 1) (Укр)


Я давно планувала розпочати серію розповідей про негативні і незрозумілі для мене зокрема і для інших іноземців загалом речі у Великобританії. Нарешті, після досить енергійного лобіювання з боку деяких друзів я свої наміри вирішила перетворити на конкретні дії. Отже буде два окремих цикли розповідей: (1) що мені не подобається і що мене дивує, (2) міфи про Англію. Звичайно я навряд чи буду використовувати англійську мову в цих випадках :-)

Почнемо з незручностей. Всі питають, а найбільше я себе, якого лиха Англія у ХХІ сторіччі живе з рудиментами ХІХ – окремими кранами для холодної і гарячої води. Вони є всюди: в приватних будинках і квартирах (як у мене), в офісах, кінотеатрах і на вокзалах. Вони навіть є в сучасних супер-бізнес-центрах, які побудували 2 роки тому. Тобто бажання перейти на такі зручні і сексапільні змішувачі (і сучасні душові системи) у британців особливо не виникає.

Хоча змішувачі часто є на кухні, але вони лише наполовину відповідають своїй назві. Вода дійсно витікає одним струменем, однак він фактично розподілений на дві частини: ліва це просто окріп, а права – льодяна...

Як воно працює: ви використовуєте спеціальну пробку для раковини, запускаєте воду з окремих гарячого і холодного кранів і змішуєте її до необхідної вам температури. Потім робите свої справи – миєте руки, лице, шию чи ще щось. Уявили? У мене з цим великі проблеми. Особливо якщо це на вокзалі міста Карлайл у громадському туалеті. Я це навіть у власній ванні не роблю, оскільки маю досить високі вимоги до гігієни (але це вже мої проблеми). Тому як правило я використовую лише холодний кран, або гарячий поки вода ще не нагрілася (досить часто потрібно секунд 10 щоб вона перетворилася з дуже холодної на дуже гарячу).

Які причини? Перша і головна – британці ДУЖЕ КОНСЕРВАТИВНИЙ народ. Вони не будуть гнатися за інноваціями тільки тому, що це нове і зручне. Вони дуже люблять свої вікторіанські будинки і їх дизайн і намагаються все зберегти «як тоді», навіть якщо це вже незручно. При чому це роблять не лише 60-річні бабці, але й 20-річні молоді люди. Вони дуже зациклені на традиціях і я не можу сказати, що це погано. Але випадок із кранами велике виключення – це просто жах! На питання а чи це гігієнічно вони відповідають просто «Ми до цього по іншому ставимося, воно нас особливо не обходить».

Друга причина. Британія була однією з перших країн у світі, яка започаткувала центральний водогін. І тому вони є своєрідними жертвами технічного прогресу на його ранніх стадіях. Спочатку звичайно вода була лиша холодна. Вже потім винайшли котли і тепер вони є у кожному будинку чи квартирі (за рідким виключенням це повністю децентралізована система). Так зявився другий кран. Вони так і залишилися "розлученими". Чому? Читай першу причину! В США та в континентальній Європі цьому рудименту сказали па-па ще 60 років тому.

Причина третя - регуляторна. В Англії досить багато старих помешкань, в основному приватних будинків (вони складають десь 80 відсотків всього житлового фонду). Часто вони побудовані у ХІХ або на початку ХХ століття і мають досить застарілу інфраструктуру, в тому числі баки для води на горищах. Вони не повністю герметичні і завжди є небезпека, що туди може пролізти щур. Тоді заражена гаряча вода, змішуючись з холодною в одному потоці, може забруднити всю систему водопостачання. А це вже епідемія. Тому якщо ви не зможете довести високі стандарти безпеки вашого баку вам просто не дозволять поставити змішувач. Ось так.

Коли у 1942 році Уінстон Черчилль приїхав до Москви з офіційним візитом він був вражений змішувачем у своїй резиденції. Він навіть не уявляв, що вода може змішуватися до потрібної температури «на ходу». Повернувшись додому він рекомендував перевести всю британську систему на змішувачі, але й віз по нині там (40 % всіх куплених кранів складають крани старого зразка). Чому? Читай першу причину! І при чому завжди є відмазка – Черчилль був наполовину американцем, а значить він не зовсім розумівся на англійських традиціях. І хай йому грець!

Сподіваюся, що ця коротка розповідь хоча б частково задовольнила вашу цікавість. У своєму власному будинку я планую поставити справжні змішувачі. Я готова на все, аби мити руки у нормальній за температурою воді :-)

P.S.: Про душові системи буде окрема розповідь. Це теж дуже цікаво.

No comments: